Η παιδική παχυσαρκία συνιστά έναν από τους μεγαλύτερους κινδύνους για την υγεία των παιδιών παγκοσμίως, με ανησυχητικές επιπτώσεις στη σωματική και ψυχική τους ευεξία. Μια πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύθηκε στο The Lancet επιβεβαιώνει τη δυνατότητα αποτελεσματικής παρέμβασης μέσω του συνδυασμού πολιτικών και κανονισμών στη Χιλή, προσφέροντας ελπίδα για άλλες χώρες που αντιμετωπίζουν παρόμοια προβλήματα.
Η Χιλή διαθέτει ένα από τα υψηλότερα ποσοστά παιδικής παχυσαρκίας στον κόσμο, γεγονός που την ώθησε να εφαρμόσει το 2016 μια στρατηγική για τη μείωση των ανθυγιεινών διατροφικών συνηθειών. Η συγκεκριμένη νομοθεσία περιλαμβάνει αυστηρούς κανόνες σχετικά με την πώληση ανθυγιεινών τροφίμων στα σχολεία, την υποχρεωτική εμφάνιση προειδοποιητικών ετικετών στις συσκευασίες τροφίμων, καθώς και περιορισμούς στη διαφήμιση τέτοιων προϊόντων. Η πολιτική αυτή εστιάζει κυρίως σε τρόφιμα και ποτά πλούσια σε κορεσμένα λιπαρά, ζάχαρη και αλάτι.
Μια ομάδα ερευνητών από διάφορα πανεπιστήμια, συμπεριλαμβανομένων του Universidad Adolfo Ibanez και του Πανεπιστημίου της Βόρειας Καρολίνας, μελετήσε δεδομένα που αφορούν περισσότερα από 300.000 παιδιά ηλικίας 4 έως 6 ετών. Αυτή η ανάλυση συνέκρινε τις σωματικές μετρήσεις παιδιών πριν και μετά την εφαρμογή του νόμου, και τα αποτελέσματα είναι ενθαρρυντικά.
Συγκεκριμένα, τα παιδιά που ανήκουν σε τάξεις που υλοποιήθηκε η πολιτική για 18 μήνες παρουσίασαν χαμηλότερα ποσοστά παχυσαρκίας. Ο κίνδυνος για τα κορίτσια μειώθηκε κατά 2,9%, ενώ για τα αγόρια κατά 2,4%. Εντυπωσιακή είναι και η βελτίωση που παρατηρήθηκε ήδη στους πρώτους έξι μήνες εφαρμογής του νόμου.
Η σημασία των ευρημάτων
Ανεξάρτητα από την φαινομενικά μικρή επίδραση, οι ερευνητές υποστηρίζουν ότι τα ευρήματα αυτά προσφέρουν σημαντικά δεδομένα που μπορεί να καθοδηγήσουν κυβερνητικούς φορείς παγκοσμίως στην ανάπτυξη στρατηγικών για την καταπολέμηση της παιδικής παχυσαρκίας.
Επιπλέον, οι ερευνητές προειδοποιούν ότι οι επόμενα στάδια του νόμου, που περιλαμβάνουν αυστηρότερους περιορισμούς για θερμίδες και άλλα ανθυγιεινά συστατικά, δεν επεξεργάστηκαν στη συγκεκριμένη έρευνα. Συνεπώς, η συνολική επιτυχία της πολιτικής ενδέχεται να είναι ακόμη μεγαλύτερη.
Η μελέτη επισημαίνει ότι οι πολιτικές που εφαρμόστηκαν στη Χιλή καταδεικνύουν μια αποτελεσματική στρατηγική για τη μείωση των ποσοστών παχυσαρκίας στα σχολικά παιδιά, αναδεικνύοντας την ανάγκη για ολοκληρωμένες προσεγγίσεις και μακροχρόνιες λύσεις.
Μερικοί περιορισμοί της μελέτης είναι ότι για τη σύγκριση των δύο ομάδων βασίστηκαν στην παραδοχή ότι χωρίς τις παρεμβάσεις, όλοι οι μαθητές θα είχαν ακολουθήσει τις ίδιες διατροφικές τάσεις, κάτι που δεν είναι εφικτό να ελεγχθεί.
Σε σχετικό σχόλιο, η καθηγήτρια Σιμόν Πετιγκριού και η Δρ. Ντέιζι Κόιλ, από το George Institute for Global Health, υπογραμμίζουν τη σημασία των ευρημάτων σε μια εποχή που η βιομηχανία τροφίμων συχνά αντιτίθεται στις πολιτικές δημόσιας υγείας. Τονίζουν ότι είναι απαραίτητο οι κυβερνήσεις να προχωρήσουν πέρα από αποσπασματικές λύσεις και να αναπτύξουν ολοκληρωμένες στρατηγικές για τη βελτίωση του διατροφικού περιβάλλοντος.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

