Σύνοψη Άρθρου
- Το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης παρουσίασε το νέο Εθνικό Σχέδιο για το Διάστημα με το πρόγραμμα «HELLAS-SPACE 2.0», που ανέρχεται σε 350 εκατ. ευρώ και χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
- Ανακοινώθηκε η έναρξη του Πανελλήνιου Μαθητικού Διαστημικού Προγράμματος, επιτρέποντας σε μαθητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης να σχεδιάσουν και να κατασκευάσουν νανοδορυφόρους.
- Η Ελλάδα οδεύει από απλός χρήστης διαστημικών υπηρεσιών σε κατασκευαστή των δικών της δορυφόρων, με τον πρώτο Έλληνα αστροναύτη, Αδριανό Γολέμη, να αναμένεται στο διάστημα εντός δύο ετών.
Την Παρασκευή 26 Ιουνίου, το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Τεχνητής Νοημοσύνης παρουσίασε το πρώτο ολοκληρωμένο Εθνικό Σχέδιο για το Διάστημα, ονομάζοντας την εκδήλωση «Greece in Orbit – Η Ελλάδα σε Τροχιά». Στο επίκεντρο της παρουσίασης ήταν το νέο διαστημικό πρόγραμμα «HELLAS-SPACE 2.0», το οποίο θα χρηματοδοτηθεί με 350 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Ο Υπουργός Δημήτρης Παπαστεργίου υπογράμμισε ότι η Ελλάδα εισέρχεται σε μια νέα εποχή για την αξιοποίηση των διαστημικών τεχνολογιών, σημειώνοντας πως «η Ελλάδα έχει τεθεί σε τροχιά. Μετατρέπουμε τις διαστημικές τεχνολογίες σε απτά οφέλη για τον πολίτη.» Ο βασικός στόχος είναι η ενίσχυση της πολιτικής προστασίας, της θαλάσσιας επιτήρησης, και η ανάπτυξη της γεωργίας ακριβείας, μεταξύ άλλων. Αυτές οι πρωτοβουλίες αναμένονται να προσφέρουν σημαντική υποστήριξη στους τομείς της άμυνας και της ασφάλειας.
Μια δεύτερη πτυχή του προγράμματος είναι η ανάπτυξη της ελληνικής αεροδιαστημικής βιομηχανίας. «Θέλουμε να σας δούμε πρωταθλητές στην Ευρώπη, αλλά και με εξαγωγές τεχνολογίας παγκοσμίως», ανέφερε ο Υπουργός, τονίζοντας τη σημασία της εγχώριας παραγωγής.
Στην εκδήλωση, έλαβε χώρα και η ανακοίνωση του Πανελλήνιου Μαθητικού Διαστημικού Προγράμματος, με το οποίο μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου θα έχουν τη δυνατότητα να σχεδιάσουν και να κατασκευάσουν νανοδορυφόρους. Ο Υπουργός τόνισε πως «Φτιάχνουμε ένα νέο, πιο σύγχρονο και πιο δίκαιο κράτος, στηρίζουμε την ελληνική καινοτομία», επισημαίνοντας τη σημασία της εκπαίδευσης για τους νέους επιστήμονες, όπως ο πρώτος Έλληνας αστροναύτης, Αδριανός Γολέμης.
Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, συμμετείχε σε συζήτηση με τον Αδριανό Γολέμη, αναγνωρίζοντας την πρόοδο της Ελλάδας στο διαστημικό τομέα. «Η Ελλάδα βρίσκεται σε τροχιά διαστημικής ανάπτυξης, με τη στήριξη του Ταμείου Ανάκαμψης», σημείωσε, επισημαίνοντας την ανάγκη να εξελιχθεί η χώρα σε έναν εκ των πρωταθλητών της διαστημικής τεχνολογίας στην Ευρώπη.

Ο Αδριανός Γολέμης εκτιμά πως «Η εξέλιξη αυτή σήμαι με ουσιαστική πρόοδο για τη χώρα μας στον τομέα του διαστήματος, διανοίγοντας νέες προοπτικές». Παράλληλα, ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας, Νίκος Παπαθανάσης, τόνισε ότι η επένδυση στο Διάστημα συνδέεται άμεσα με την ανθεκτικότητα της ελληνικής οικονομίας, ενώ ο Γενικός Διευθυντής του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος, Josef Aschbacher, υπογράμμισε ότι η συνεργασία με την Ελλάδα είναι κρίσιμη για την προώθηση καινοτομιών που θα ενισχύσουν το διαστημικό μέλλον μας.
Ο Υπουργός Παπαστεργίου κατέληξε ενθαρρύνοντας τους νέους να συμμετάσχουν σε αυτές τις πρωτοβουλίες, γιατί «το Διάστημα είναι η νέα πρόκληση για τη σύγχρονη Ελλάδα».
Η σημασία της Εθνικής Διαστημικής Στρατηγικής
Μέσω του προγράμματος «HELLAS-SPACE 2.0», η Ελλάδα αναμένεται να ενισχύσει τη θέση της στον διεθνή διαστημικό χάρτη. Ο προγραμματισμός αφορά τη χρηματοδότηση βασικών υποδομών, και την ανάπτυξη στρατηγικών που θα αυξήσουν την τεχνολογική αυτονομία και την αναπτυξιακή δυναμική της χώρας. Κάθε πτυχή της στρατηγικής αποσκοπεί στην αποτελεσματική διαχείριση των πόρων, την ενίσχυση της εσωτερικής παραγωγικής διαδικασίας και τη σύνδεση των αναγκαίων δορυφορικών υπηρεσιών με τις γεωπολιτικές προκλήσεις.[/p]

