Από την πρώτη στιγμή που αποκαλύφθηκε το Sifu, φαινόταν ότι θα είναι κάτι διαφορετικό και ότι με το τρόπο του θα άφηνε το στίγμα του. Πλησιάζοντας στην κυκλοφορία του και ύστερα και από ένα early access που είχε διατεθεί σε μερικούς παίκτες, δίνοντάς μας περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τον τίτλο, ο ενθουσιασμός και η ανυπομονησία για αυτόν μόνο ανέβαινε. Το γεγονός αυτό, μας έκανε αρκετά χαρούμενους, όχι μόνο για τους προφανείς λόγους, ότι δηλαδή πρόκειται για ένα πολύ ενδιαφέρον και καλοστημένο παιχνίδι, αλλά πιο πολύ για το ότι όλο και περισσότερα indie studios στην gaming βιομηχανία, ειδικά τα τελευταία χρόνια, αρχίζουν και αναπτύσσουν εξαιρετικά παιχνίδια, τα οποία αναγνωρίζονται και εκτιμώνται από μια τεράστια μερίδα παικτών. Το Sifu, αναπτύχθηκε από ένα μικρό γαλλικό studio ονόματι Sloclap, το οποίο ρίσκαρε και δημιούργησε έναν Beat ’em Up Action τίτλο, ο οποίος πιστεύουμε ότι ήδη κατατάσσεται στη λίστα με τα κορυφαία παιχνίδια του 2022.
Πιο συγκεκριμένα τώρα, στο Sifu ξεκινάτε ως Yang, ο οποίος μαζί με μερικούς συμμάχους, εισβάλλει σε μια σχολή kung fu και καταστρέφει όλους όσους στέκονται στο δρόμο του. Διανύοντας το tutorial του παιχνιδιού, θα μεταβείτε στην κεντρική αίθουσα της σχολής, για να αντιμετωπίσετε τον πρώην Master σας. Μαζί με συνολικά τέσσερις συμμάχους, θα πετύχετε τη νίκη ξεκαθαρίζοντας έτσι κάποιους παλιούς λογαριασμούς. Ύστερα, θα ανακαλύψετε τον γιο ή την κόρη του Master, ανάλογα με την επιλογή σας ως παίκτης, και αποφασίζετε ότι κανείς δεν πρέπει να μείνει ζωντανός. Το περίεργο όμως της υπόθεσης εδώ, είναι ότι αυτό το παιδί δεν πεθαίνει. Αντιθέτως, χάρη σε ένα μυστηριώδες μενταγιόν, έχει την ικανότητα να επιβιώνει από θανάσιμες πληγές και να επανέρχεται στη ζωή.
Σε αυτό το σημείο, το Sifu μεταμορφώνεται σε μια ιστορία αγνής εκδίκησης, με τον κεντρικό χαρακτήρα να αναζητά τους πέντε ανθρώπους που ευθύνονται για το θάνατο του πατέρα του και να προσπαθεί να τους σκοτώσει. Σεναριακά, το παιχνίδι δεν πρωτοπορεί, μιας και έχουμε δει αμέτρητες φορές στο παρελθόν ιστορίες σαν κι αυτή. Υπάρχει όμως κάτι ενδιαφέρον, όσον αφορά στον τρόπο με τον οποίο εξελίσσεται και ξεδιπλώνεται το κουβάρι. Κάθε ένα από τα πέντε επίπεδα που περιέχει το Sifu, οδηγεί σε έναν από τους δολοφόνους, πολλά χρόνια αργότερα, όπου ο καθένας από αυτούς έχει ξεκινήσει μια νέα ζωή και θέλει να αφήσει πίσω του αυτό που έγινε εκείνη τη μοιραία μέρα.
Ωστόσο, ο χαρακτήρας του παιχνιδιού δεν έχει ξεχάσει τίποτα απολύτως από εκείνη τη μέρα και είναι αποφασισμένος να πάρει την εκδίκησή του. Με αυτόν τον τρόπο θα βρεθείτε σε αποθήκες, κλαμπ, πολυώροφα κτίρια, μουσεία και πολλά άλλα. Κατά τη διάρκεια της παραμονής σας σε κάθε επίπεδο, εκτός από το να σκοτώνετε κάθε εχθρό στο πέρασμά σας, σας δίνεται η δυνατότητα να εξερευνήσετε κάθε σπιθαμή του. Υπάρχουν πολλές κλειδωμένες πόρτες και περάσματα, τα οποία για να τα ξεκλειδώσετε θα πρέπει να περιηγηθείτε και να σκοτώσετε όλους τους εχθρούς, έτσι ώστε να αποκτήσετε μία κάρτα, ένα κλειδί, ή όποιο είναι το απαραίτητο αντικείμενο για να αποκτήσετε πρόσβαση σε κάποιες κλειδωμένες περιοχές. Σε κάθε μία από αυτές, συνήθως βρίσκονται αντικείμενα, ή κυρίως φωτογραφίες, τα οποία συνδυαστικά με ότι άλλα έχετε βρει, σας βοηθάνε να ξεδιπλώσετε την ιστορία και να λύσετε το μυστήριο. Ένα αρκετά αξιοσημείωτο χαρακτηριστικό, αποτελεί η παρουσία ενός πίνακα, που βρίσκεται στο main hub του παιχνιδιού, στον οποίο υπάρχουν όλες οι φωτογραφίες από όλα τα επίπεδα που έχετε βρει. Όταν κάποιες από αυτές σας οδηγούν σε ένα κοινό συμπέρασμα, τότε ενώνονται με μια κλωστή. Η αίσθηση αυτή θυμίζει παλιά καλή αστυνομική έρευνα, όπου το κάθε στοιχείο μετράει και μας φέρνει ολοένα και πιο κοντά στη λύση.
Το σύστημα μάχης τώρα του Sifu, που αποτελεί χωρίς καμία αμφιβολία και το πιο δυνατό του σημείο, είναι κατά τη γνώμη μας ένα από τα καλύτερα και πιο ικανοποιητικά εκεί έξω. Είναι απόλυτα εθιστικό και απολαυστικό, ενώ “τρέχει” αψεγάδιαστα. Από την αρχή του παιχνιδιού, μαθαίνετε να χρησιμοποιείτε ως επί το πλείστο έναν κλασικό, αν μη τι άλλο, συνδυασμό light και heavy επιθέσεων, οι οποίες οδηγούν και σε μερικά πολύ απλά combos. Καθ’ όλη τη διάρκεια του παιχνιδιού, θα προσπαθείτε να ξεκλειδώσετε μια μεγάλη ποικιλία πρόσθετων ικανοτήτων που ολοκληρώνουν το οπλοστάσιό σας, μερικές από τις οποίες, αν χρησιμοποιηθούν σωστά, θα αυξήσουν σημαντικά τις πιθανότητές σας να φτάσετε μέχρι το τέλος. Η μάχη στο Sifu απαιτεί ακριβή συγχρονισμό και προσοχή στην παραμικρή λεπτομέρεια. Παρά το γεγονός ότι το παιχνίδι κατατάσσεται στο είδος “beat ‘em up”, δε θα κερδίσετε απλά πατώντας όλα σας τα κουμπιά μαζί, χωρίς κανένα απολύτως νόημα. Ακόμη και οι βασικοί εχθροί είναι παραπάνω από ικανοί να σας νικήσουν αν δεν είστε προσεκτικοί και συχνά θα μπαίνετε σε δωμάτια, όπου θα πρέπει να σκοτώσετε σχεδόν δέκα, αν όχι παραπάνω, από αυτούς τη φορά.
Το καλό με το Sifu, είναι ότι αυτοί οι τομείς απαιτούν καλό προγραμματισμό και σίγουρα καλό συγχρονισμό. Το να βρεθείτε περικυκλωμένοι από μια ντουζίνα εχθρών, είναι ένας γρήγορος τρόπος για να χάσετε μια ζωή, η οποία ανάλογα τον εχθρό, χάνεται πολύ πιο γρήγορα από όσο νομίζετε. Σε αντίθεση με τη συντριπτική πλειοψηφία παιχνιδιών δράσης, οι εχθροί σας δεν σας έρχονται ένας ένας κάθε φορά. Στο Sifu, οι εχθροί δε φοβούνται να συνεργαστούν και να σας επιτεθούν όλοι μαζί. Για αυτόν ακριβώς το λόγο, η χρήση του περιβάλλοντος είναι καθοριστική. Πάντα, πριν ξεκινήσετε για τα καλά μια μάχη, καλό θα ήταν να κάνατε μια γύρα στο δωμάτιο που βρίσκεστε, καθώς μια ποικιλία από όπλα, όπως μπαστούνια του baseball, σπαθιά, ραβδιά, μπουκάλια και άλλα, θα είναι οι καλύτεροι βοηθοί σας, ώστε να εξοντώσετε γρήγορα μια μεγάλη μερίδα εχθρών.
Γενικότερα, στο Sifu δεν μπορείτε να κερδίσετε όλους αυτούς τους εχθρούς απλά με τη δύναμη του χαρακτήρα σας. Τόσο εσείς, όσο και κάθε εχθρός, έχει μια μπάρα αντοχής που εξαντλείται καθώς δέχεστε χτυπήματα, ακόμα κι αν τα μπλοκάρετε. Η εκμάθηση του καλού timing όσον αφορά στα blocks, στα parries και στα dodges, είναι ζωτικής σημασίας για να επιβιώσετε, ειδικά στα δύσκολα boss fights του παιχνιδιού που σας περιμένουν στο τέλος κάθε επιπέδου. Μπλοκάροντας για παράδειγμα συνέχεια επιθέσεις, θα δείτε την αντοχή σας να εξαντλείται ακαριαία, κάτι που αν συμβεί, θα προκαλέσει τεράστια ζημιά στην υγεία σας. Το να ξέρετε πότε να κάνετε πίσω και πότε να επιτίθεστε είναι επίσης κάτι πάρα πολύ σημαντικό, καθώς όσα περισσότερα χτυπήματα βγάζετε στον αντίπαλο, τόσο περισσότερο σας βοηθάει να “εστιάσετε”. Αν γεμίσετε μια μπάρα εστίασης, σας επιτρέπεται η χρήση ισχυρών κινήσεων που μπορούν να καταστρέψουν τους εχθρούς. Σπάζοντας τη stamina των αντιπάλων σας, σας δίνεται η ευκαιρία να κάνετε και ένα δυνατό finishing move, το οποίο αποτελεί έναν πολύ καλό τρόπο για να εξοντώσετε γρήγορα τους εχθρούς και να πάρετε πίσω μία ποσότητα ζωής.
Αν τώρα τα πράγματα στραβώσουν και πεθάνετε, το run σας δεν έχει τελειώσει. Ούτε κατά διάνοια, μάλιστα. Αντιθέτως, χάρη στο μυστηριώδες μενταγιόν του χαρακτήρα σας, θα γεράσετε ελαφρώς και θα σηκωθείτε ξανά να πολεμήσετε. Το πόσο γερνάτε, εξαρτάται από το πόσο συχνά πεθαίνετε. Κάθε θάνατος ανεβάζει τα χρόνια που γερνάτε κατά ένα. Έτσι, την πρώτη φορά που θα πεθάνετε, θα γεράσετε μόνο ένα χρόνο. Τη δεύτερη φορά δύο χρόνια, την τρίτη φορά, τρία χρόνια και ούτω καθεξής. Η νίκη επί μερικών πολύ δυνατών εχθρών και bosses μπορεί να μειώσει αυτόν το μετρητή, έτσι ώστε να μη γερνάτε τόσο πολύ μετά το θάνατο.
Αν και το παιχνίδι σας επιτρέπει να πεθάνετε αρκετές φορές, αν φτάσετε τα εβδομήντα, τότε το παιχνίδι έχει τελειώσει. Παρόλα αυτά, το γεγονός ότι ανεβαίνει η ηλικία σας, δεν είναι απαραίτητα κακό. Ή τουλάχιστον, φέρνει και κάποια θετικά μαζί. Καθώς μεγαλώνετε λοιπόν, θα έχετε λιγότερη ζωή, αλλά θα κάνετε περισσότερη ζημιά. Έτσι, ισορροπούνται τα πράγματα λίγο. Γενικότερα, θα χρειαστεί να μάθετε να διαχειρίζεστε τον τρόπο που λειτουργεί το σύστημα με την ηλικία σας, για να καταφέρετε να τερματίσετε το παιχνίδι.
Παρόλα αυτά, εδώ είναι που ξεκινάει το δύσκολο κομμάτι με το Sifu. Ενώ υπάρχουν μόνο πέντε επίπεδα, τα οποία δεν είναι τρομερά μεγάλα, θα χρειαστεί πολύς χρόνος για τους περισσότερους παίκτες να το τελειώσουν. Αυτό έχει να κάνει τόσο με τις περίεργες σχεδιαστικές επιλογές του παιχνιδιού, όσο και με τη σχετικά υψηλή δυσκολία του. Καθώς κάνετε την προσπάθειά σας, συχνά θα φτάνετε στο σημείο όπου θα σας τελειώνουν τα χρόνια. Εάν είστε ήδη εξήντα και πηγαίνετε στο τρίτο επίπεδο, οι πιθανότητες να ολοκληρώσετε το παιχνίδι είναι ελάχιστες. Αντίθετα, θα χρειαστεί να επιστρέψετε στα προηγούμενα επίπεδα, επαναλαμβάνοντάς τα από την αρχή, για να φτάσετε στο επόμενο επίπεδο σε μικρότερη ηλικία. Παρά τη μεγάλη του δυσκολία όμως, χρησιμοποιώντας τις νέες ικανότητες που έχετε ξεκλειδώσει από τα προηγούμενα run σας και γενικότερα την εμπειρία σας από αυτά, μπορείτε σίγουρα να το τερματίσετε. Απλώς παίζει σίγουρα και μεγάλο ρόλο το πόσο εξοικειωμένοι είστε με αυτά τα παιχνίδια, καθώς και το πόσο χρόνο έχετε να αφιερώσετε σε αυτό.
Ένα πράγμα που δε σας επιτρέπει το Sifu ωστόσο, είναι να απλώς να πάρετε τα χρόνια που πήρατε στο πρώτο επίπεδο και να συνεχίσετε κατευθείαν στο τρίτο. Θα πρέπει δηλαδή να παίξετε κάθε ένα από αυτά από την αρχή. Παρόλα αυτά, τα πράγματα δεν είναι τόσο κακά όσο ακούγονται. Καθένα από τα επίπεδα, έχει διάφορα shorcuts που θα βρείτε ή θα ξεκλειδώσετε καθώς παίζετε και εξερευνείτε μέσα σε αυτά, τα οποία σας επιτρέπουν να παραλείψετε μεγάλα τμήματα καθώς τα διασχίζετε για πολλοστή φορά. Κάτι πολύ ευπρόσδεκτο αν μας ρωτάτε, με το οποίο μπορείτε να εξοικονομήσετε χρόνια, αλλά σε βάρος πόρων, από τη στιγμή που οι δεξιότητες που δεν έχετε ξεκλειδώσει μόνιμα στο προηγούμενο run σας, χάνονται. Θα μιλήσουμε για το τρόπο που λειτουργεί το σύστημα αυτό παρακάτω. Τα πρώτα επίπεδα έχουν εμφανώς λιγότερα shortcuts, επομένως θα χρειαστεί να παίξετε ένα μεγάλο κομμάτι του επιπέδου ξανά, ενώ μερικά από τα τελευταία επίπεδα, σας επιτρέπουν να παραλείψετε το μεγαλύτερο μέρος της διαδρομής σας προς το boss fight.
Όσον αφορά στα boss fight, θα λέγαμε πως είναι μερικές από τις μεγαλύτερες προκλήσεις στο Sifu, όπως φυσικά αναμενόταν και έπρεπε να είναι. Μερικά από αυτά στην αρχή, φαίνονταν σχεδόν αδύνατο να ξεπεραστούν και ίσως φτάσουν σε σημείο να σας αποθαρρύνουν, μιας και μιλάμε για ένα παιχνίδι όπου είναι σημαντικό να διατηρείτε τους θανάτους σας σε χαμηλά επίπεδα. Παρόλα αυτά, μην απελπιστείτε! Παρακολουθώντας τα μοτίβα τους και μαθαίνοντας τους ελιγμούς τους, θα σας βοηθήσει να βρείτε αυτό που χρειάζεστε για να τους νικήσετε. Μπορεί να σας πάρει λίγη παραπάνω ώρα και μερικές πολύ έντονες προσπάθειες, αλλά άπαξ και καταφέρετε επιτέλους να νικήσετε, θα νιώσετε ένα τρομερό αίσθημα ικανοποίησης. Επιπρόσθετα, αν σας τρομάζει η ιδέα ή αν έχετε δεύτερες σκέψεις σχετικά με τη δυσκολία του παιχνιδιού, τη στιγμή που γράφεται το review, η Sloclap έχει ήδη ανακοινώσει ότι πρόκειται να προσθέσει επίπεδα δυσκολίας στο παιχνίδι, ώστε να το κάνει πιο προσιτό για μία ευρύτερη μερίδα παικτών.
Ένα ακόμη στοιχείο που αφορά στο σύστημα μάχης του Sifu τώρα, είναι το Skill Tree που περιέχει. Μία λίστα με δεξιότητες και combos με απλά λόγια. Εξοντώνοντας πολλούς εχθρούς συνεχόμενα, μαζεύετε πόρους που σας επιτρέπουν να ξεκλειδώσετε νέες δυνάμεις και ικανότητες. Τα combos που ξεκλειδώνετε, ωστόσο, δεν είναι μόνιμα, ή τουλάχιστον όχι στην αρχή. Θα τα ξεκλειδώσετε αρχικά, μόνο για να μπορείτε να τα χρησιμοποιείτε στο συγκεκριμένο run. Με την άντληση περισσότερων πόρων σε αυτά, μπορείτε να τα ξεκλειδώσετε μόνιμα, κάτι που είναι άλλη μια μεγάλη βοήθεια για να ξεπεράσετε τα προηγούμενα επίπεδα σε νεότερη ηλικία.
Με λίγα λόγια, το παιχνίδι σας αφήνει να αποφασίσετε αν θέλετε να κάνετε grind για πόρους, ώστε να ξεκλειδώσετε νέες, πιο δυνατές ικανότητες και να τελειώσετε τα πρώτα επίπεδα σε πιο μικρή ηλικία, ή να χρησιμοποιήσετε όλα τα shortcuts που έχετε ανοίξει και να πάτε με συνοπτικές διαδικασίες, στο boss fight. Δεν μπορούμε να πούμε ότι το συγκεκριμένο γεγονός είναι και ό,τι καλύτερο, ωστόσο μπορούμε να καταλάβουμε τη λογική πίσω από την επιλογή αυτή. Μια ακόμη λεπτομέρεια άξια αναφοράς, είναι ότι το Sifu περιλαμβάνει και ένα true ending, για να δείτε το οποίο, θα πρέπει να τερματίσετε το παιχνίδι ακόμα μία φορά. Πράγμα καθόλου δύσκολο, αφού όταν γίνει η πρώτη, μετά όλα κυλάνε πολύ καλύτερα και ευκολότερα.
Το πιο σοβαρό πρόβλημα που αντιμετωπίσαμε με το Sifu όμως, ήταν χωρίς καμία αμφιβολία, η κάμερα. Σε ανοιχτούς, ευρύχωρους χώρους, λειτουργεί ως επί το πλείστον καλά, ενώ υπάρχουν και φορές που το παιχνίδι παίζει ακόμη πιο πολύ και αλλάζει την προοπτική με έναν πολύ διασκεδαστικό και απολαυστικό τρόπο, όπως αυτόν στο τρίτο επίπεδο στο μουσείο. Παρόλα αυτά, αν βρεθείτε αντιμέτωποι με ένα πλήθος εχθρών σε στενούς διαδρόμους, πολύ συχνά υπάρχει πρόβλημα. Υπήρχαν πολλές φορές που η κάμερα βρισκόταν κυριολεκτικά μέσα στον τοίχο, με αποτέλεσμα να μην μπορούμε να δούμε απολύτως τίποτα. Το πιο λυπηρό με αυτό, είναι ότι μπορεί κάλλιστα να βρίσκεστε σε μία πολύ οριακή κατάσταση με τη ζωή σας, και λόγω της κάμερας να χάσετε. Ειλικρινά, κατά τη διάρκεια των δικών μας run, έγινε αρκετές φορές και ήταν εκνευριστικό. Πέρα από αυτό όμως, δεν μπορούμε να πούμε ότι μας ενόχλησε κάτι αρκετά για να το αναφέρουμε.
Σχετικά με τον οπτικοακουστικό τομέα τώρα. Το Sifu σίγουρα μπορεί να μη δείχνει εκπληκτικό ή όπως ένα next-gen παιχνίδι. Γεγονός που μπορούμε να κατανοήσουμε, από τη στιγμή που μιλάμε για ένα indie studio. Ωστόσο, το παιχνίδι έχει έντονο στυλ που βοηθά στην παρουσίαση της ατμόσφαιρας που θέλει να περάσει και τα φανταστικά animations συμπληρώνουν με ένα θαυμάσιο τρόπο το πακέτο. Η μουσική του επένδυση επίσης σας βάζει άμεσα στο mood του επιπέδου που βρίσκεστε, κάνοντας έτσι τα runs ακόμα πιο απολαυστικά.
Τελικές εντυπώσεις
Παρά την καθόλου πρωτότυπη ιστορία του, τη μερικές φορές υπερβολικά μεγάλη δυσκολία του και μια κάμερα που σίγουρα δεν κάνει τη δουλειά της σωστά, οφείλουμε να ομολογήσουμε ότι διασκεδάσαμε και εκνευριστήκαμε περισσότερο με το Sifu, από ότι με τη πλειονότητα των παιχνιδιών δράσης που υπάρχουν στην αγορά. Αξίζει τα 40€ που κοστίζει αυτή τη στιγμή; Κατά τη δική μας άποψη, συνολικά ναι. Αδιαμφισβήτητα, για indie παιχνίδι είναι ακριβό και πράγματι θα μπορούσε να κοστίζει ελαφρώς λιγότερα, ωστόσο πιστεύουμε ότι αυτό που προσφέρει, το κάνει παραπάνω από καλά. Το Sifu έχει ένα βαθύ και ικανοποιητικό σύστημα μάχης, το οποίο όταν πάρετε τα πάνω σας και το μάθετε, κάνει το παιχνίδι ξεχειλίζει από απόλαυση, βαρβάτα και προκλητικά boss fights, με περίπλοκα και ιδιαίτερα μοτίβα κινήσεων, και ένα σύστημα προόδου που τιμωρεί, αλλά παράλληλα επιβραβεύει σε μεγάλο βαθμό. Ακόμα κι αν παίξαμε ξανά δεκάδες φορές τα ίδια επίπεδα και χάσαμε από τα ίδια bosses άλλες τόσες, αν δεν παίρναμε τελικά την πολυπόθητη εκδίκηση, ειλικρινά δεν μπορούσαμε να αφήσουμε το χειριστήριο από τα χέρια μας.
Το review βασίστηκε στην ψηφιακή έκδοση του Sifu για PC.

Leave a Reply
View Comments